Vietnam - Reisverslag uit Hanoi, Vietnam van Ilse Blanke - WaarBenJij.nu Vietnam - Reisverslag uit Hanoi, Vietnam van Ilse Blanke - WaarBenJij.nu

Vietnam

Blijf op de hoogte en volg Ilse

03 Augustus 2017 | Vietnam, Hanoi

Vietnam, het land waar ik millionaire ben! 1 miljoen Dong is namelijk nog geen 40 euro, bizar wat de prijzen hier overal voor alles! Eten voor 30.000 enzo. Vietnam is leuk! Weer heel anders dan de rest. De grootste verrassing was brood. Na een half jaar geen brood te kunnen vinden, of van dat hele slappe hebben de fransen baquettes meegenomen naar Vietnam! En ze zijn er fan van, en ik ook haha! Heb dus echt superveel stokbroodjes gegeten, vooral met ei dat was een populair ontbijt hier. En springrolls, ook heerlijk! Zelf je eigen loempias bouwen, jummie! Verder eten ze hier wel alles met stokjes en dragen ze echt allemaal die punt hoedjes. Koeien en buffalos lopen over de (snel)wegen, er zijn heel veel echt gele eendjes, geiten en kippen. Ik ben van het zuiden naar het noorden gereisd en elke plek was compleet weer anders dat was heel gaaf! Er waren heel veel mensen die zo reizen, of van noord naar zuid of andersom, dus was het ook heel makkelijk met tips uitwisselen en elke keer kwam ik eigenlijk weer dezelfde mensen tegen omdat iedereen wel ongeveer dezelfde route pakt, heel leuk! Ook alle locals zijn hier super lief, het is weer wat rijker dus ook minder zwervers en heel erg veilig!

Het enige nadeel was het weer, heb daar echt best wel pech mee gehad, wou echt nog even mijn laatste dagen heerlijk bruin terugkomen maar heb eigenlijk alleen de laatste twee dagen mooi weer gehad. Het begon in het zuiden met het regenseizoen, vanaf het midden begint het pas rond september, alleen was er net een tyfoon en die bracht een hoop slecht weer met zich mee waar ik helaas best veel last van heb gehad! Maargoed, beste van gemaakt toch wel en bijna alles wel kunnen doen

Ik ben begonnen in Ho Chi Minh city, jeetje wat een chaos! Het verkeer is hier echt een drama, oversteken moet je gewoon doen en niet stoppen, je moet je er een beetje doorheen draaien. Meestal wachtte ik tot een local ook overstak en dan rende ik er snel achteraan. Maar iedereen vind het ook nodig om te toeteren in dit land, echt op elke gelegenheid gewoon om te weten dat ze er zijn of langs iemand heen rijden ook al past het makkelijk. Het was hier heel leuk hoor, maar wel snel besloten dat ik geen grote steden meer wil doen in Vietnam maar liever de natuur.

In HCM ben ik naast (de super leuke bar street) naar de tunnels geweest van de Vietnam oorlog! Heel interessant, we kregen er vanalles over te horen en we konden er ook doorheen kruipen. Bizar hoe klein dit is en hoe ze hebben geleefd daar onder! Wat vooral heel interessant was was het perspectief, want naar mijn idee kregen we altijd alleen maar de amerikaanse kant te horen maar hier waren ze echt trots op hoe vietnam het heeft gedaan in de oorlog en dat de amerikanen toch echt wel grote eikels zijn geweest. Logisch natuurlijk maar zet je toch aan het denken.

Hierna ben ik doorgegaan naar Dalat, een stadje wat hoog in de bergen lag, nou dit heb ik geweten het was hier echt heel erg koud! Wel echt heel erg mooi, tussen een natuurgebied in met allemaal watervallen, hier heb ik canyoning gedaan, klimmen glijden en abseilen van watervallen, heel erg tof! Verder ben ik nog gewoon een beetje in het stadje rondgelopen, ben bij een crazy house geweest, wat eigenlijk echt gewoon een mega raar gebouw is, en bij een maze bar. Een bar die een groot doolhof is heel erg tof!

Na Dalat was Hoi an aan de beurt, ook hier heb ik een nachtbus naar toe gepakt. Hoi an is een super schattig stadje in het midden van Vietnam, aan zee. Hier heb ik helaas weinig aan gehad door het weer, maar toch nog even op het strand geweest. Het is hier ook veel rustiger en je ziet overal mensen fietsen. Bij ons hostel kon je ook gratis fietsen huren om naar het oude centrum van de stad te gaan. In het donker waren hier overal lampionnen, op het water en in de lucht, prachtig! Hier laten heel veel mensen kleding maken, dat doen ze hier overal heel goedkoop en op maat, alleen had ik geen geld en geen zin om het allemaal mee te slepen haha. Ook hier hadden we een super leuke vriendengroep van het hostel. Met een iemand ben ik zelfs helemaal mee samen naar het noorden gegaan, super gezellig!

Van Hoi an naar Hue loopt een hele bekende weg, de Hai Van pass die echt prachtig is en heel erg wordt aangeraden om op een motor te doen. Nu ben ik hier geen ster in maar ik ben met een easy rider geweest! Super tof, dan rijd je bij iemand achter op die kant op. Het regende als een malle maar gelukkig werden er grote plastic tassen voor de backpacks bijgeleverd en werd ik ook goed ingepakt. Het was echt super gezellig en deze man wist van alles te vertellen over vietnam en we stopten onderweg op allerlei plekken, bij watervallen, een berg en een paar keer voor een kopje thee.

Hue zelf was niet heel veel aan dus daar ben ik eigenlijk de volgende dag gelijk weer weggegaan. We zijn alleen bij een verlaten waterpark geweest dat was wel echt tof! Allemaal glijbanen waar je op kon klimmen en doorheen lopen, en kapotgeslagen aquariums, dat laatste was best creepy! Er schenen krokodillen te hebben gezeten maar die zijn weggehaald.

Volgende stop was Phong Nha, een national park met allemaal mega grote grotten. Ik wou eigenlijk maar een dagje blijven, ben er uiteindelijk 3 geweest, dit heeft mijn planning ook een beetje verpest haha! Maar het was zo gaaf! Ik sliep in een super leuk hostel, easy tiger heette het die heel erg bekend bij de backpackers was. Dit hostel kun je ook alleen maar boeken via de email dus iedereen hoort dit via via. ze hebben elke avond life muziek, een zwembad, gratis bier vanaf 6 uur en ze zijn gewoon zo aardig! Alles kon, gratis handdoeken, hele dag blijven chillen en douchen als je al had uitgecheckt, in de hangmatten slapen als je sochtends aan kwam als de kamer nog niet klaar was en ga maar door. Top tent! Super leuke sfeer ook!

Dit is eigenlijk de enige grote overgebleven jungle in vietnam, heel erg veel is verwoest door de oorlog of er is landbouwgrond van gemaakt. Ook hier lagen echt nog heel erg veel landmijnen en alles en daar kregen we op het begin ook een briefing over, dat we niet van de paden af mochten gaan en alleen de padjes af die op de kaart stonden, want die waren veilig. Best een bizar idee!

De grotten waren de grootste attractie van dit gebied, er zijn echt enorme grotten stelsels die kilometers doorlopen. Ook zijn er afgelopen jaren steeds nieuwe grotten ontdekt en opengesteld voor toeristen dus best nieuw allemaal ook. Deze grotten zijn dus zo huge dat er maar een paar mensen ooit helemaal door heen zijn geweest, echt van die heel professionele mensen. Voor toeristen is er helaas maar een klein gedeelte over, nouja klein, alsnog kun je er 40 minuten in lopen en helemaal doorheen! Ook zijn er speciale tours dieper door de grotten, echt er door heen zwemmen en over de stenen heen klauteren. Deze tour was helaas dicht door het slechte weer..

Maar ik heb me heel erg vermaakt hier! We zijn door de jungle gelopen, slangen gezien daar! En langs watervallen geklommen, op een buffel gereden, gekanood en eenden gevoerd. Dat laatste klinkt kinderachtig maar dit was next level. Je kreeg voer korrels in je hand en de eenden kwamen keihard aanrennen en aten uit je hand heel leuk! Verder hebben we nog een dagtocht trekking door de jungle en stuk door een grot gedaan, dit was zo zwaar echt onderschat haha! Het was zo glad en mijn schoenen werkten niet meer dus ik gleed echt de hele tijd uit, helemaal onder de modder! Wel was het echt heel gaaf!

Hierna moesten we als een malle haasten voor de nachtbus naar Ninh Binh die al over een uur zou gaan! De normale ging later maar we hadden een motor mee die alleen maar in de vroege kon, dus zaten we daar tussen allemaal vietnamezen die naar hanoi moesten.

We zijn om 3 uur sochtends aangekomen en midden op de snelweg gedropt, echt aan de vluchtstrook. Op zich goed bedoelt want we hadden dus die motor mee en konden we gelijk door zonder de stad in te hoeven, maar opzich bij een benzine pomp ofzo was ook goed geweest haha. Toen we de straat inreden was alles super donker en iedereen sliep natuurlijk, gelukkig werd de buurman wakker. De hele straat lag trouwens vol met kleine eendjes! En overal aan het water stonden stoeltjes en hangmatten, heel gezellig! Gelukkig werd de host wakker van onze homestay. Het was echt een super lief mannetje die ons gelijk naar een kamer bracht en we dus eigenlijk nog een nacht extra konden slapen gewoon! Gratis! Lieve man. Dit was de eerste homestay die ik hier in vietnam heb gedaan en het was zo leuk! Echt mega persoonlijk, ontbijtje er bij en savonds een family dinner. Dat doen ze elke avond, gaan ze koken en samen eten met alle gasten, heerlijk vietnamees eten en lekker kletsen.

In ninh binh hadden we eindelijk mooi weer! En met mooi weer bedoel ik bloed en bloedheet. Mega vochtig ook dus zweten als een malle, maar zon! We hebben een boottocht gedaan en verder wanhopig opzoek naar zwemwater. Het hele gebied is natuur met meren dus we dachten dat dit niet heel moeilijk zou zijn. Echter lachtte iedereen ons keihard uit toen we vroegen waar we ergens konden zwemmen. De vietnamezen zwemmen sowieso niet graag maar het water bleek ook niet heel schoon te zijn. Uiteindelijk zijn we een resort binnen gesneakt en hebben daar van het zwembad gebruik gemaakt!

De volgende dag hebben we weer bij het zwembad gechilld en daarna was het helaas tijd om de bus te pakken naar Hanoi voor het vliegtuig van de volgende ochtend. Huilen!

Het zit er op, het is klaar! Ben nu onderweg naar huis, tussenstop in Moskou. Jeetje wat was het fantastisch en ga het zo erg missen! Echt een geweldige ervaring en kom hier zeker nog een keer terug! Vooral om het noorden nog even goed te bekijken! Groetjess en bedankt voor het lezen! X