Week 1 - Reisverslag uit Phuket, Thailand van Ilse Blanke - WaarBenJij.nu Week 1 - Reisverslag uit Phuket, Thailand van Ilse Blanke - WaarBenJij.nu

Week 1

Blijf op de hoogte en volg Ilse

14 Februari 2017 | Thailand, Phuket

De eerste week is echt voorbijgevlogen! Aan de ene kant heb ik het gevoel dat ik hier nu al weer super lang ben maar de tijd gaat ook echt wel heel erg snel!

Maandag zijn we eerst begonnen met een introductie op school, een grote campus op ongeveer 10 minuten lopen van ons appartement. De universiteit heet Panyapiwat Institute of Management, kortweg, PIM University. Het is echt een mega grote school met allemaal verschillende opleidingen en iedereen loopt er in uniform rond van hun opleiding. We zien eigenlijk vooral mensen van aviation en engineering. Er hangt ook een mega grote vliegtuig simulator in een van de ruimtes waar ze les krijgen, echt heel tof om te zien! Wij lopen ook in uniform rond maar dit bestaat eigenlijk gewoon uit een zwart rokje en een witte blouse met zwarte dichte schoenen. Bij de campus is beneden een hele grote markt elke dag met allemaal verschillende kraampjes waar je allerlei eten kan kopen, koffie tentjes met hele lekkere ijskoffie, en boven nog een soort mega restaurant waar je ook nog van alles kan krijgen. Er is ook een zwembad bij in een soort resort wat er prachtig uit ziet met allemaal natuur en meertjes er om heen. Deze gebouwen zelf zijn dan ook weer heel erg hoog, 17 verdiepingen en natuurlijk een prachtig uitzicht! Stenden heeft dan een klein kantoortje in dit gebouw.

Op onze introdag kregen we eerst thaise les, echt super leuk maar oh wat is deze taal moeilijk! De uitspraak lijkt heel erg op chinees qua allemaal verschillende klankhoogtes en al die letters zijn heel erg moeilijk uit te spreken! En lezen is al helemaal onmogelijk, die tekentjes lijken eigenlijk allemaal op een n maar dan met een iets ander krulletje links rechts, boven of onder. Tot nu toe heb ik alleen dankjewel en hallo onthouden en dat zeggen we dan ook overal. Verder hebben we nog een Thaise dans geleerd waarbij we onszelf in een doek moesten wikkelen wat een beetje op een luier leek, ook heel leuk om te doen!

Van dinsdag tot en met donderdag hebben we lessen gehad. Deze lessen gaan allemaal over de cultuurverschillen enzo, echt heel erg interessant! en natuurlijk ook marketing. Onze minor heet Marketing & management in Asia. we hebben leraren uit India, Duitsland en een tutor uit Zimbabwe. Hele leuke mensen die echt heel leuk kunnen vertellen en ook op een interessante manier. We hebben best wel veel dingen die we moeten doen, maar vooral presentaties en reports schrijven, we hoeven geen toets te maken op het eind. We zijn allemaal in groepjes verdeeld en in die groepen doen we alle opdrachten. Het niveau is hier wel echt een heel stuk lager volgens mij, de vakken overlappen wel een beetje met wat we al eerder hebben gehad. Het plan is nu vooral om alles door de week elke keer af te maken zodat we in de weekenden lekker vrij zijn! We hebben meestal maar twee lessen per dag, eentje in de ochtend en eentje in de middag, alleen kunnen we tussen door helaas niet zoveel doen omdat het internet echt heel erg slecht is op school.

Onze begeleider die alles regelt voor ons heet Jezzy en hij is echt een type opzich. Hij is heel overdreven gay en lacht keihard om zijn eigen grapjes. Hij is dol op selfies maken en gaat er ook altijd met een hele rare pose klaar voor staan. Hij regelt ook alles voor ons als we bijvoorbeeld een busje willen hebben voor veel personen voor het weekend om een trip te maken ofzo. Hele aardige man wel.

Over het algemeen hebben we lessen van maandag tot en met donderdag en dan vrijdag ochtend een fieldtrip. Deze vrijdag zijn we naar Ayutthaya geweest als fieldtrip, de oude hoofdstad van Thailand. Dit was nog geen officiële fieldtrip voor onze minor maar iets leuks georganiseerd voor iedereen om alvast iets te zien van het land en de omgeving. Om half 8 moesten we klaar staan op school en we zijn met een busje rond gereden. We zijn eerst langs het oude paleis geweest van een van de koningen, naar een mega grote gouden boeddha (we mogen eigenlijk geen foto’s van boeddha’s maken of verspreiden omdat dat heel respectloos is volgens het geloof hier dus heb er helaas geen foto’s van. Maar deze was echt heel indrukwekkend. Hij keek echt naar beneden met echt zo’n neerkijkende blik. Er was een ceremonie aan de gang dat iedereen ervoor zat, een lied zong en allemaal kleedjes gooiden naar mannen die op een platform stonden. Deze mannen knoopten alles aan elkaar en uiteindelijk werd de boeddha hiermee aangekleed. Wij (met zijn 3en ongeveer die nog stonden te kijken) werden ook uitgenodigd om mee te doen en ineens zaten we op de grond met een stuk kleding op ons hoofd van deze boeddha, ook bijzonder om mee te maken!

Ook zijn we naar een soort kermis geweest, hier hadden ze ook allemaal olifanten, tijgers en krokodillen waar ze shows mee doen maar dit zag er allemaal zo zielig uit. We hebben de shows niet gezien maar de dieren wel en die zagen er echt niet uit alsof ze goed behandeld werden, super kleine kooitjes zonder water in de zon en ze keken best wel triest. Heel zielig dat ze dit allemaal doen om op deze manier geld van toeristen te krijgen.

Hierna zijn we nog naar een Nederlands huisje geweest, een soort monument mini museum over een vroegere handelssamenleving. Dit was echt heel gek, ze verkochten allemaal kroketten frikandellen en stroopwafels. Iedereen ging er echt al helemaal in los, maar daar had ik gelukkig nu nog geen zin in!

’s Avonds hadden we een vlucht naar Phuket met zijn 5en in totaal om daar een lang weekend te vieren. Het was immers die zaterdag Makha Bucha day, een boeddhistische feestdag en omdat die in het weekend viel heeft iedereen maandag ook vrij als compensatie voor een extra vrije dag. Dat moeten ze in Nederland ook doen vind ik!

We hebben ons met zijn 5en in een kleine taxi gepropt en zijn naar het vliegveld gereden. We hadden allemaal in ons hoofd dat de vlucht 3 kwartier later vertrok dan dat die dat eigenlijk zou doen, we kwamen bijna te laat maar gelukkig had de vlucht vertraging!

Het was echt nu al een mega culture schok wat het verschil was tussen Bangkok en Phuket. Toen we naar Bangkok gingen was ik er natuurlijk op voorbereid dat alles anders zou zijn maar ook hier heerste alweer een compleet andere cultuur. Iedereen was heel erg gewend aan toeristen (duur!) en ze spraken goed Engels. Maar ook waren ze veel directer en probeerden ze overal dingen aan ons te verkopen, ons aanspreken en alles.

In ons hotel aangekomen (wat ook echt een hoeren verzamelplaats was, ook heel gek om te zien hoe alles daar in het openbaar gebeurt) zijn we nadat we een paar kakkerlakken hebben verwijderd gelijk gaan slapen. Het was wel echt een heel leuk hotel! Het personeel was allemaal heel aardig en heel behulpzaam, we konden beneden heel gezellig zitten drankjes drinken, poolen en alles. We hadden de familie kamer boven dus sliepen gezellig met zijn allen bij elkaar.

De volgende ochtend zijn we gelijk naar het strand geweest, deze was maar 200 meter lopen van het hotel. Daarna zijn we met de tuk tuk naar de ‘ Big Buddha’ geweest. Nou, deze was echt mega groot! Op een hele hoge heuvel midden op het eiland stond een enorme boeddha. Dit gaf echt een prachtig uitzicht over het hele eiland, en er zaten ook allemaal wilde aapjes die eten uit de vuilnisbakken zaten te stel. De weg er na toe was best eng, het was heel erg steil en de wegen waren allemaal super smal. De tuk tuk ging heel erg hard en het was open van alle kanten dus we moesten wel even goed vasthouden!

’s Avonds was het het plan om nog even het uitgaansleven van Phuket te ontdekken, alleen toen we er net helemaal klaar voor waren kregen we te horen van de mensen bij het hotel dat er niks open zou zijn aangezien het die heilige dag was. We besloten toch even te kijken en het bleek echt niet waar te zijn, het was een groot feest op Bangla road, de grote uitgaansstraat van Phuket. We zijn een vrij grote club binnengegaan en het was echt super gezellig! Allemaal mensen van alle nationaliteiten en super leuke muziek. Hier zijn we tot ongeveer 2 uur gebleven want we wouden fit zijn voor de volgende dag.

Op zondag zijn we richting het national park geweest, de jungle! Dat was echt zo super cool, ik was nog nooit in een jungle geweest echt dus een hele gave ervaring. We liepen langs een waterval helemaal naar boven en beneden bij de waterval zagen we allemaal locale kinderen die daar zwemles kregen van hun ouders. We hadden het hier heel toeristisch verwacht maar dat was eigenlijk helemaal niet waar. Wij waren praktisch de enigen tussen een paar locals. Ook was er een gibbon rehabilitation center, waar ze deze aapjes hadden gered van mensen die deze als huisdier gebruikten, heel mooi om te zien ook. We kwamen erachter dat we aan de verkeerde kant van het park waren voor de echte jungle tocht maar we hebben een lift gekregen naar een restaurant en vanaf daar hebben we een taxi gepakt naar de andere kant. Vanaf daar kon je een bepaalde route lopen die echt helemaal klimmen over allemaal glibber paadjes was. Hier hebben we helemaal geen andere mensen gezien alleen wij waren er, dat was het tofste! Er hingen een paar bordjes om te zien of we nog op de goede weg waren maar deze waren heel schaars en aangezien het zo volgroeid was overal was het heel moeilijk om te zien waar we heen moesten en zijn we ook zeker een paar keer verkeerd gegaan. We hebben geklommen, over stenen moeten springen, stukjes door het water en aan touwen/lianen om hoog trekken, toen we terug waren waren we echt helemaal kapot maar het was echt heel erg leuk!

Voor de maandag en de laatste dag hadden we een trip gepland naar de Phi Phi eilanden. Een hele georganiseerde dag en we werden bij ons hotel opgehaald. Op de weg er naar toe, naar de andere kant van Phuket bij het water zagen we echt allemaal krottenwijken waar locals woonden. Dit was een heel raar idee want zij woonden echt aan zee ook maar hier was het heel erg vies, stonk het en overal lag zooi. Ze woonden zelf in van die zelf gefabriceerde huisjes en hadden nauwelijks iets. Heel gek dat zij hier elke dag dan honderden toeristen in busjes langs zien rijden die dan de mooie plekken op gaan zoeken lijkt me, voelde me wel een beetje schuldig.

We gingen met een taxi boot verschillende eilandjes en baaien langs en het was zo prachtig! Echt van die bounty eilanden die je op alle plaatjes ziet, parel witte stranden, er lag allemaal koraal op die stranden ook, prachtige schelpen en daaromheen allemaal palmbomen en jungle stukjes. Ook gingen we snorkelen en er zwommen duizenden gekleurde visjes om ons heen! Lunch zat inbegrepen en dat was echt een heel uitgebreid buffet waar we vanalles konden pakken en we kregen op de boot onbeperkt drinken en ze kwamen nog langs met fruit. Alles was echt tot op de puntjes helemaal goed geregeld en echt zo leuk en mooi! Ook hier hebben we weer veel apen gezien op de rotsen langs het water waar mensen fruit naar gingen gooien, volgens mij heeft er eentje over ons heen geplast die boven ons zat maar mijn kamergenootje (waar ik het trouwens super goed mee kan vinden, het is echt mega gezellig!) bleef volhouden dat het fruitsap was wat ze morste, we hopen het maar!

Savonds zijn we nog lekker met zijn allen uit eten geweest en toen was het helaas weer tijd om de taxi naar het vliegveld te pakken.

• 14 Februari 2017 - 18:16

Yvonne:

Wat een geweldig mooi weekend heb jij gehad, Ilse! En wat een mooi geschreven verhaal! Top!

• 14 Februari 2017 - 18:26

Paul :

Leuk om te lezen, hier iets rustiger. Groetjes uit de Domstad paul en christine