Leven. - Reisverslag uit Bangkok, Thailand van Ilse Blanke - WaarBenJij.nu Leven. - Reisverslag uit Bangkok, Thailand van Ilse Blanke - WaarBenJij.nu

Leven.

Blijf op de hoogte en volg Ilse

05 Maart 2017 | Thailand, Bangkok

We zijn al weer 4 weken in Thailand en wat gaat de tijd snel! Alles begon ook al zo snel te wennen en als thuis te voelen. Plaatsnamen zoals Pattaya, Hua Hin, Bang Saen, Rayong, Chantaburi en alles klinken ineens bekend en kan er over meepraten. Zelfs met het openbaar vervoer in alle verkeers chaos weet ik me te redden. De schoolweken worden ook een beetje een routine. De maandagen zijn de dagen waarop iedereen moet bijkomen van het leuke weekend en de schok krijgt dat we hier toch ook echt naar school moeten. Dit is altijd de stressdag waarop blijkt dat we toch nog even alles goed op een rijtje moeten zetten voor de komende week en een planning moeten maken voor het huiswerk. Ook moeten we voor deze dag voor een vak altijd een pre-test doen. Dit is een toets van 5 meerkeuze vragen die we 3x mogen maken en uiteindelijk is het de bedoeling dat we alle antwoorden goed hebben voordat we de les inkomen. Deze toets stelt niet zo veel voor aangezien we die online moeten maken, genoeg tijd hebben om alle antwoorden te googlen en aan elkaar door kunnen geven. Het gaat er ook meer om dat we een beetje de lesstof vast hebben voorbereid.

Op dinsdag moeten we altijd in onze groepen een presentatie houden over een bepaald merk of product. Wat we hiervoor moeten doen precies is eigenlijk altijd heel onduidelijk en de presentaties zijn een grote chaos. Toch vind niemand het echt heel erg, ze worden ook niet beoordeeld. Ook hebben we les over verschillende culturen en dan vooral het verschil met de Aziatische cultuur. Dinsdag en woensdag avonden zijn de avonden dat we allemaal alvast weer plannen gaan maken voor komend weekend, even snel een reisje boeken en vast mentaal voorbereiden.

Op woensdagen hebben we presentaties over Aziatische landen, in tweetallen moeten we een keer op een woensdag een presentatie houden, wij over Mongolie. Best interessant want we krijgen dus super veel informatie over alle landen, ook best wat landen waar je helemaal niet aan denkt als je aan Azie denkt. Deze presentaties waren ook echt heel erg leuk om te houden, we maakten er iets interactiefs van met allemaal vragen tussendoor en random feitjes over dit land. Ook hadden we de eerste twee weken les in ASEAN. Dat zijn 10 landen in Zuid Oost Azie die best wel nauw samen werken, een beetje zoals de Europese Unie maar dan op zijn eigen manier hoe het werkt voor hier.
Deze lessen vind ik echt heel erg interessant omdat je zoveel nieuwe dingen hoort over de gewoontes en cultuur hier! Zuid oost azie had ik toch een beetje verwacht best hetzelfde te zijn maar alle landen blijken door hun achtergrond echt zo verschillend te zijn! Op de vlag van ASEAN staat ook rijst, dit is het enige wat de landen gemeen hebben. Het enige! Bizar.
De leraar die we hiervoor hebben is een Filipijn en die kan echt super goed en leuk vertellen hierover, hij weet super veel over alle landen, dat zijn alle leraren trouwens hier, zo knap, echt ALLES weten ze over alle landen hier.

Tussen de lessen door hebben we elke dag wel ongeveer 1,5 uur lunchpauze, en dan halen we eten op school. Het is een mega kantine met heel erg veel keus! Vooral rijst en noedel gerechten maar ook allemaal vers fruit, verse ice tea/koffie, smoothies en die thee met die balletjes erin. Beneden bij de foodmarket van school is het altijd een gok wat er staat maar sowiso gebakken kip, omeletten, soms sushi, taartjes donuts echt vanalles! En als dat nog niet genoeg is is er ook nog een 7/eleven en een bakkerij.

De 7/11 zie je hier echt overal, op elke straat hoek en deze winkel is echt heilig. Het is een hele kleine winkel maar je kan er alles kopen, van ontbijt tot shampoo, tot chips tot magnetron maaltijden (die ze terplekke voor je opwarmen). Deze winkels zijn 24/7 open dus heel erg handig als je even snel een flesje water of iets te eten nodig hebt (of ‘snachts ineens heel veel honger krijgt ) De tosties hier zijn ook heel bekend, ook best wel lekker op zijn tijd! Ze zijn er echt met vanalles erin en ze stoppen deze ook ter plekke in het tosti ijzer voor je.

Woensdag hebben we nog een hele saaie les, een les over business culture, maar hier hoeven we eigenlijk niks mee te doen met die informatie. Deze les duurt echt 3 uur en de leraar verteld dit op een vreselijk monotone toon waar niemand echt naar kan luisteren. Best sneu want dit is eigenlijk de les waarop iedereen voorbereiding doet voor zijn CBL les voor de donderdag aangezien dat ook heel erg veel werk is. Soms heb ik echt mijn best gedaan om op te letten maar het werkt gewoon niet, nu maak ik ook dankbaar gebruik van de tijd om de les voor donderdag voor te bereiden.

Op donderdag ochtend hebben we meestal een gastspreker en op donderdag middag de CBL les. Hierna is de week eigenlijk al praktisch over en kan het weekend beginnen! Vaak hebben we vrijdag middag nog een fieldtrip, maar die duren nooit lang en voelen eigenlijk als een schoolreisje, lekker met de bus naar een bedrijf toe! We zijn dan om 12 uur al terug en dan kan het weekend beginnen!

Deze week hadden we geen fieldtrip dus ons weekend begon op donderdag avond al op Khao San Road. We hebben een lekkere cocktail gedronken en hebben een hele leuke stap avond gehad weer! Vrijdag zijn we naar Koh Samed geweest. Dit met een groepje van 3 maar er waren in totaal een stuk of 12 mensen van onze klas, verspreid over verschillende hotels en het was heel gezellig! Het is een super klein eilandje maar zo mooi! Echt van die bounty stranden en een hele gezellige sfeer! We hebben niet heel veel gedaan, vooral heel veel op stranden gechilld en nog een boottocht gehouden langs nog veel kleinere eilandjes, hier kregen we een bbq en hebben we ook nog gesnorkeld. Overal op het strand waren restaurantjes en we hebben hier echt heerlijk gegeten! Het was gewoon echt een op en top relax weekend, beetje rondhangen op de stranden en lekker eten! Er was een kleine bar waar we vrijdag avond nog even hebben gezeten en gedanst, alleen ging deze zelfs om half 1 al dicht! Het was ook een beetje een familie eilandje maar de sfeer was echt fantastisch!

Verder nog wat random feitjes over het leven hier: we eten dus bijna alleen maar streetfood en het is echt prima! Even afkloppen maar ik heb er nog nooit echt last van gehad (ben een keer paar dagen ziek geweest na de eerste week maar dat weekend heb ik eigenlijk alleen maar 7/11 voedsel gegeten). Ik snap niet hoe het kan want de hygiëne gaat echt nergens over, we hebben natuurlijk al die lessen op school gehad en die grafieken hoe snel die bacterie groei gaat en alles als je eten boven een bepaalde temperatuur hebt. Volgens die regels zouden we al lang dood moeten zijn maar op een of andere reden gaat het altijd goed. Het is ook oprecht heel erg lekker en de scherpheid valt eigenlijk altijd wel mee. Dit is eigenlijk heel vaak rijst met kip maar ook soms een soort soep of noedels met vlees. Qua afwisseling eten we soms bij de mall of we halen heel af en toe een broodje. Ik ben die rijst gewoon nog steeds niet zat ook al eet ik het ook bijna altijd tussen de middag.

Overal maar dan ook echt overal lopen honden. Deze honden zijn deels straathonden maar ook deels hebben ze eigenaren die ze voeren en verzorgen maar ze leven wel op straat. Door alle enge verhalen over hondsdolheid durf ik ze nooit aan te raken maar hier heb ik best wel moeite mee. De meeste honden zien er namelijk kern gezond uit en heel erg lief! Vaak hebben ze puppies en alle Thai voeren ze en lopen er mee te spelen.

Hoewel het meeste van de cultuur echt fantastisch is, de lieve mensen en de relaxtheid hoe iedereen met alles omgaat echt geweldig zijn, moeten sommige dingen ook echt wel wennen. Bijvoorbeeld hoe het allemaal met hiërarchie zit, iedereen doet gewoon precies wat die moet doen en ook niet meer. We hadden dus best wel veel gedoe met het zwembad in mogen van school, omdat het steeds niet afgesproken kon worden met de management van het zwembad (het hoort niet bij de uni maar is een apart bedrijf). Elke keer dacht onze decaan dat het voor elkaar was met het management, maar steeds was er iets niet doorgecommuniceerd met de bewakers bijvoorbeeld en mochten we er nog steeds niet in omdat zij niet wisten dat het mocht bijvoorbeeld. Alles gaat hier echt in stapjes en het duurt heel lang voordat je ergens absolute toestemming voor krijgt. Ook moet nu elke keer iemand van school erbij zijn om ons op te passen en verantwoordelijk te zijn voor ons. We voelen ons soms best bezwaard omdat die persoon er echt geen zin in heeft maar zonder hem mogen we niet zwemmen. In Nederland zouden we zeggen, joh iedereen zet even zijn handtekening voor eigen verantwoordelijkheid als er iets gebeurt en klaar. Maar dat gaat hier niet zomaar.

Ook op school als we een opdracht krijgen en een les waarin we feedback mogen vragen zijn we van Leeuwarden gewend gewoon zo veel mogelijk vast af te maken zodat we lekker veel feedback krijgen alvast. Dat hadden we hier ook gedaan maar ze wouden er gewoon niet naar kijken. Echt letterlijk alleen wat er in het precieze deel voor de opdracht van deze week stond, en geen letter meer. Dan denken we ook van ja hoe moeilijk is het dan kunnen wij wel verder maar het is natuurlijk wel hun autoriteit, wij krijgen een opdracht en die moeten we uitvoeren. Dat is wat we moeten doen en van ons verwacht wordt.

Met het vrijwilligerswerk wat we hadden gedaan kwam er ook zoon situatie voor. Tegen het einde hadden wij eigenlijk niks meer te doen maar er stond nog vanalles op de tafels van vies bestek en borden enzo wat nog uitgehaald moest worden. Wij dachten, we staan er nu toch dus kunnen we net zo goed even helpen. Alleen toen we een dienblad hadden gepakt werd deze ons gelijk weer afgepakt. Het was immers niet onze taak. Zelfs bij de bar stonden echt 10 mensen niets te doen omdat niemand meer drankjes kwamen halen, maar ook zij hielpen niet met opruimen. Wij denken al snel, oh kom doen we dit even met zijn allen dan is het veel sneller klaar, maar hier is het echt, iedereen houd zich aan zijn eigen taak.

Hoewel we hier nog niet zo lang zijn, lijkt het al alsof het er bijna op zit! Niet voor mij natuurlijk maar qua school bijvoorbeeld hebben we eigenlijk nog maar 3 weken les. En in die 3 weken nog maar 8/9 dagen plus een paar field trips. Echt niet normaal hoe snel dit allemaal gaat! Natuurlijk zit er nog een week vakantie tussen en er komen nog heel veel leuke weekenden aan maar toch ga je kijken naar de schooldagen (waar we natuurlijk voor komen, ahum) dat het echt heel erg snel gaat, ben blij dat ik hier nog een module zit, heb toch echt wel een beetje mijn plaatsje gevonden hier!