Eilandjes - Reisverslag uit Ko Phangan, Thailand van Ilse Blanke - WaarBenJij.nu Eilandjes - Reisverslag uit Ko Phangan, Thailand van Ilse Blanke - WaarBenJij.nu

Eilandjes

Blijf op de hoogte en volg Ilse

19 Maart 2017 | Thailand, Ko Phangan

Blog 6

19/3 - Terwijl ik dit typ zit ik in een mini van naar Trat, een plaats vanwaar veerboten vertrekken naar Koh Chang! Koh Chang vertaald uit Thai betekend het olifanten eiland en het ligt in het zuid oosten van Thailand. Samen met mijn kamergenootje gaan we deze kant op want vanaf nu hebben we een weekje vakantie! Hoe wel het lijkt dat we niet zoveel doen hier en alleen maar op alle eilandjes chillen zijn we ook echt best wel heel druk met school dus waren we hier best wel aan toe! Natuurlijk posten we alleen maar foto’s van tropische eilandjes, en hier zijn we ook de meeste weekenden te vinden, maar oprecht, tussendoor moeten we keihard aan school werken om dit waar te maken. Echt waar!

Het weekend na Bang Saen ben ik met Suzanne en Margriet naar Koh Samed geweest, ook dit is een eilandje, alles waar Koh voor staat want dit betekend eiland Dit eilandje ligt eigenlijk heel dicht bij Bangkok en is heel erg klein dus heel goed te doen voor een weekendje. Toch waren we iets langer onderweg dan gepland, dit omdat we niet zo goed het verkeer in hadden geschat en de bus naar Victory Monument er wel anderhalf uur over deed! Vanaf hier moesten we een busje naar Ekkamai zoeken, dit is een van de grotere bus terminals die vervoer regelt naar allerlei plekken in Thailand, zo ook naar de pier van Koh Samed. Toch was het vanaf hier nog wel 4 uur rijden naar de pier, voornamelijk door het verkeer rondom Bangkok en toen we aankwamen was de laatste veerboot al weg. Gelukkig gingen er nog taxi boten en konden we nog op het eiland komen!

Het is echt een heel lieflijk klein eilandje en we hadden hier helemaal het relaxte vakantiegevoel! Nadat we onze spullen hadden gedropt zijn we over het strand gaan lopen, het was al donker en overal aan het strand waren hele gezellige restaurantjes, allemaal lichtjes en een hele leuke relaxte sfeer. Het eten op het strand was ook echt heel erg goedkoop en heel erg lekker! We hadden uitzicht op een aantal mannen die vuurshows aan het geven waren op het strand, best vet om te zien! Ook was er een limbo dance spel opgezet waar mensen onder een brandende lat moesten limbo dansen en in ruil daarvoor kregen ze shotjes. Super leuk om te zien maar daar deden we maar niet aan mee. S avonds zijn we nog naar een soort club geweest, helemaal buiten aan het strand met een beerpong tafel, leuke muziek en ook allemaal van die neon verf. Het was echt super gezellig want nog een stuk of 10 mensen van onze groep gingen dit weekend naar dit eilandje.

De volgende dag hebben we een boottocht gedaan, wat was dit genieten! We gingen met een vrij kleine speedboot, niemand wou vooraan zitten omdat dit in de zon was, we zaten met allemaal aziaten in de boot en die houden niet van de zon. We zaten heerlijk vooraan, wind door ons haar en lekker in de zon! De rit alleen was al genieten! Alleen op een gegeven moment was de zee best wild en we werden best wel keihard door elkaar geshaked, heb nu, twee weken later nog steeds een blauwe plek op mijn arm staan, maar dat terzijde, was het echt heel erg tof! Hier hebben we weer bij allerlei prachtige kleine eilandjes gestopt, gesnorkeld en lekker gegeten. De bootmensen hadden allemaal visvoer dus ze kwamen echt allemaal met 10000 om ons heen zwemmen, we zaten er helemaal midden in, fantastisch om te zien! Op een van de eilanden liepen allemaal wilde konijnen, maar dan van die huisdier style, met hangoortjes en allemaal verschillende kleuren die vrolijk rondhupten en watermeloen en ananas zaten te knagen, cute!

Savonds hebben we met de hele groep samen gegeten bij een heel gezellig restaurantje, zo lekker heb ik nog niet gegeten hier in Thailand! Het was een soort cocos kip soep, ben helaas de naam gegeten maar het was zo fantastisch! Lekkere shake erbij van munt groene appel en lime en het vakantie gevoel was compleet! Zondag hebben we een beetje het eiland nog rondgelopen en daarna moesten we helaas de veerboot alweer terug pakken.

Vrijdag 10 maart zijn we (Suus, Margriet, Sannah en ik) savonds naar Khao San Road gegaan om vanaf hier de nachtbus te pakken naar Koh Phangan! Dit gaat heel ver rijden worden, zoon 15 uur gaan we in totaal onderweg zijn, best wel gekkenwerk voor een weekendje, maar dit is nou eenmaal de plek waar maandelijks de full moon party plaats vind, en aangezien we hier al zoveel verhalen over hadden gehoord vonden we dat dit wel echt iets is wat we mee zouden moeten maken. Zondag nacht zou de party zijn en we hadden er speciaal die maandag allemaal nog van vrij gekregen van school, die gingen er al vanuit dat er toch niemand op zou komen dagen.

Bijna onze hele klas ging er heen deze nacht alvast, alleen bijna niemand ging met de bus. Voornamelijk met de trein waar echt bedden in zaten. Wij hadden dit ook liever gewild alleen de goedkope opties waren allemaal al weg, nouja, we maakten er het beste van ook al verklaarde iedereen ons voor gek dat we met de bus gingen! De hele bus zat trouwens bom vol backpackers die allemaal naar de party gingen, wat een verschi met het publiek in alle andere bussen steeds, wel grappig om te zien!

Van de bus hadden we trouwens totaal geen spijt, wat zaten we lekker! Helemaal boven voorin dus mega veel beenruimte en lekker uit het raam kunnen kijken, de stoelen konden mega ver naar achteren (dat is echt het voordeel van alle bussen hier joh, ze zijn allemaal best heel luxe en waar je ook zit je hebt echt de ruimte!) verder kregen we een flesje water uitgedeeld, een rol koekjes en er lagen dekentjes, hier vermaken we ons wel! We kregen zelfs nog een bon voor eten onderweg! Midden in de nacht rond 2 uur maakten we een stop om te eten, dit was echt een aparte ervaring! We werden met de hele bus een soort kantine zaal ingedreven, waar we enorme borden eten voor onze neus kregen, dit eten stonk best wel heel erg en het smaakte nog erger, maar de ervaring was fantastisch. Iedereen had natuurlijk geslapen en net wakker loop je een beetje als een zombie rond niet wetend wat er precies gaande is, alle mensen die er werkten vet gestresst en gehaast en we moesten perse daar gaan zitten en heel snel en dan krijg je die zooi voorgeschoteld. Het was hilarisch om te zien. Beetje jammer dat het niet lekker was maar zoveel honger hadden we toch niet om 2 uur snachts. De reis verder ging echt prima, we hebben ongeveer 10 uur in die bus gezeten maar de tijd vloog echt! Bijna de hele weg geslapen dankzij reistabletten die als soort van slaappillen werkten.

We kwamen helaas net 6 minuten te laat bij de pier aan, de boot was net weg en we moesten 2 uur wachten op de volgende boot. Maar hee, no stress! Hebben heerlijk aan het water gezeten, ontbijtje gehaald en gechilld.

We hadden ons totaal niet ingelezen in dit eiland, aangezien we voor de party kwamen maar wow wat kwamen we voor een verassing te staan! Wat een enorm prachtig eiland! Eigenlijk zonde om hier maar zo kort te blijven want het was ook best wel groot, het ligt iets onder Koh Samui en Koh Tao, het duikersparadijs en het hele eiland was jungle achtig met zulke mooie stranden! We zijn met de taxi naar onze bungalow gereden en daar kwamen we nog voor een veel grotere verrassing te staan. Dit strand bleek het mooiste strand van Koh Phangan te zijn en terecht, jeetje hee! Wij hadden spontaan de goedkoopste geboekt en verder nergens naar gekeken, we waren al vrij laat met boeken en niet zoveel goedkope dingen waren over, toen we deze zagen als dag aanbieding twijfelden we niet en boekten (7 euro per nacht.. )

Midden in een national park, in een natuurgebied kwamen we aan bij een soort tiki strandbar. Hier lagen allemaal mensen kokosnoten te drinken, cocktails en heel erg lekkere borden vol eten. Dit was ook de locatie waar we moesten inchecken. Echt midden op het strand. We werden naar onze bungalow gebracht door een van de medewerkers, suus had een koffer mee en dit was niet zo handig op het strand, maar de medewerker pakte dit ding zo op zijn hoofd en ging ons voor. Aan de linker kant van het strand was een berg met allemaal jungle en een rotsenpartij. Op de berg zagen we allemaal houten hutjes op palen zitten. We moesten onder een grote steen door en hier begon de klim naar ons hutje over slipperige stenen paadjes naar boven. Ons hutje was prachtig! Helemaal omgeven door groen, op palen en van hout. Een groot bed en een kleine zolder met nog twee bedden. We hadden een balkon waar een hangmat hing en we keken uit over de rotsen en het water. De bungalows heetten trouwens Mai Pen rai, wat zo iets betekend als ‘ het is oke, dont worry,alles komt goed, relax!’ Heel toepasselijk!

We schrokken wel even dat we dus echt in de middle of nowhere zaten en helemaal afhankelijk waren van de strandbar, een restaurant nog iets hoger op de berg en de openingstijden hiervan. We waren zo gewend aan 7/elevens overal maar de dichtstbijzijnde winkels waren hier een uur lopen. Ook hadden we geen wifi en zelfs geen bereik. Maar wat hadden we verder ook nodig? We zaten in het paradijs! De restaurantjes bleken totaal niet duur te zijn en het eten was er echt heerlijk! We hebben keihard genoten, gezwommen, gegeten, gechilld boven in het restaurant waar we de hele avond hebben gezeten en kaartspelletjes hebben gedaan en het was gewoon allemaal zo relaxed! Snachts hoorden we de zee, een paar gekkos en nog meer insecten, maar het huisje van binnen was juist super schoon!

Zondag ochtend hebben we eerst heerlijk ontbeten bij de strandtent, een frisse duik genomen en naar de watervallen gelopen, ongeveer een kwartiertje verderop was de ingang van het junglepad. We voelden ons een soort tarzan klimmend door de jungle langs de waterval en het was zo mooi toen we aankwamen! We konden er heerlijk in zwemmen en langs op de rotsen zitten. Een beetje jammer was dat, toen we eruit kwamen het bleek dat het nog geen 50 meter lopen was op de weg terug, en wij echt een uur door de jungle hebben gelopen. We hadden het gevoel dat we een enorme trektocht hadden gemaakt maar dat bleek helaas niet helemaal zo te zijn geweest, maar het was wel leuk!

Het hotel had shuttle busjes geregeld voor de Full moon party, maar we wilden graag eerder die kant op, voor dat de zon onderging om nog even te eten en rond te kijken dus we hebben een taxi gebeld, waar een pick up truck ons op kwam halen en we lekker achter in die bak mochten gaan zitten, zo gaat dat hier lekker hobbelen over de weg. Heel blij dat we dit gedaan hebben want wat was het hier leuk! Eigenlijk totaal anders dan waar ons hotel zat, dit was echt een toeristisch party paradijs. Sowieso op dit eiland, Full moon party is de bekendste maar elke dag wordt er wel een feest gegeven hier. Overal waren Neon versiersels, verf, buckets met drank en heel veel eten wat verkocht werd. Iedereen was helemaal verkleed, of in neon en onder de verf, hele leuke sfeer! Overal waren kroegjes barretjes en het strand was de main place to be. We hebben eerst naar de sunset gekeken bij het water en toen naar de andere kant gegaan waar eht feest was. Het begon rustig met chill muziek op het strand en het werd steeds enthousiaster. Wanneer we een bucket kochten, kregen we er verf bij en het was heel leuk om elkaar hier helemaal mee onder te kliederen. Ook op het strand was de sfeer heel erg tof met overal vuurshows, mensen touwtje springen over een brandend koord, limbo dansen eronder en dat soort dingen. Heel gaaf gezicht allemaal! Alleen na een bepaalde tijd werd het echt ontzettend druk op het strand, we konden bijna geen kant meer op en tegen ongeveer half 2 zijn we weer naar huis gegaan.

De volgende dag zouden we om half 1 de boot weer pakken, deze deed er ongeveer 4 uur over en voer langs allemaal eilandjes, ook heel erg tof om te zien en gaf weer veel inspiratie voor andere weekend tripjes het was echt een fantastische ervaring hier, maar de party zelf was niet het meest bijzonder vond ik, het was gewoon leuk om het een keer mee te maken en op zoon prachtig eiland te zijn! Misschien hadden we ook wel te hoge verwachtingen.

Dinsdag erna hebben we nog een kookcursus gehad op school, Pad Thai! Hoop echt dat ik het in nederland ook een keer kan maken, dat de ingredienten een beetje te vinden zijn want het was zo lekker! Ging niet helemaal soepel natuurlijk, ik had de spatel laten smelten in de pan, maar het resultaat mocht er zijn!

Verder was de week vrij oke, het was heel erg druk met school de eerste paar dagen en daarna was het eigenlijk chillen, vrijdag middag en zaterdag hebben we gewoon een keertje helemaal niks gedaan, niks voor mij maar had het echt even nodig, zo’n extra dagje waarop ik mijn leven weer op een rijtje kon zetten, alles schoonmaken en even voor school op orde brengen. Op naar de vakantie!

• 19 Maart 2017 - 15:40

Emiel:

wat een verhaal weer; en school is dus best wel druk :-)

• 23 Maart 2017 - 05:34

Ans:

jemig wat een gebeurtenissen weer en mooie verrassende momenten in de middle of nowhere!!!!

en wat kasn jij schrijven .
    veel plezier en hard werken nog (ik geloof je )