Het Platteland van Thailand - Reisverslag uit Hua Hin, Thailand van Ilse Blanke - WaarBenJij.nu Het Platteland van Thailand - Reisverslag uit Hua Hin, Thailand van Ilse Blanke - WaarBenJij.nu

Het Platteland van Thailand

Blijf op de hoogte en volg Ilse

10 April 2017 | Thailand, Hua Hin

Het Platteland van Thailand, maar dan ook echt! We hebben hier 2 volle dagen gefietst ja ja, lekker Nederlands. We zijn in Pranburi een weekendje en het ziet er hier heel anders uit dan de rest wat we tot nu toe hebben gezien. Ik zal proberen de sfeer hier een beetje te beschrijven. Het is hier dus echt allemaal plat, bijna overal waar we zijn geweest was het vrij heuvelachtig. Ook hier zitten we naast een national park wat uit heuveltoppen bestaat, maar de wegen en de rest van de omgeving is helemaal plat. Overal zijn een soort van boerderijtjes, maar vooral mensen die meren hebben waar ze garnalen enzo in kweken en vangen. Er zijn een paar dorpjes van een paar kleine huisjes, vissersdorpjes ook langs het water. Je ziet iedereen alleen maar met visnetten slepen. Ook zijn er veel koeien, van die bruine koeien met grote horens, ze lopen soort van los langs de weg te grazen en er loopt vaak een (hele oude) Thai langs de weg met ze mee. Helemaal gekleed tegen de zon met zo’n wandelstok die op zijn koeien loopt te letten die grazend keurig mee waggelen, zie je het voor je? Alles is hier heel vredig en hoewel alle Thai vriendelijk zijn, zijn deze dat echt extreem! Echt iedereen zegt goeiedag als je langs fietst of loopt, bejaarden, volwassenen en zelfs de kinderen lachen je tegemoet en zwaaien! Toen we even aan het uitrusten waren van het fietsen stoppen er gelijk allemaal autos en vragen waar we heen moeten, of we geen pech met de fiets hebben en een lift nodig hebben. Suus had op een gegeven moment een lekke band, gelijk bij de eerste auto konden we mee en die heeft ons naar een garage gebracht waar ze echt binnen 2 minuten een hele nieuwe binnenband er in hebben gezet!

De apen zijn hier ook anders, het is een andere soort die eigenlijk volgens mij veel vriendelijker zijn, nouja, zo lijken ze. Ze komen ook niet op de mensen af en doen een beetje hun ding in de bomen. Deze zitten ook echt alleen maar in de bossen. Die andere die we vaak zaten komen juist op toeristische plekken af voor eten en ze kijken heel gemeen. Wel leuk die verschillen!

Een ander geval waar mijn hart echt van smolt ging over een banaan. Ik had bananen gekocht op een markt, die nog groen waren maar soms zijn ze best wel okee rijp van binnen al. Deze helaas echt totaal niet en het was echt een steen toen ik er in beet. Een man van een ander markt kraampje zag dat en kwam gelijk naar me toe. Dat die echt niet goed was om te eten en bood me een rijpe banaan aan. Een hele rijpe tros zelfs! En hoe ik het ook probeerde hij wou er echt niets voor hebben! Ik heb hem toen maar de overige onrijpe bananen gegeven in de hoop dat hij ze later nog zou kunnen verkopen. Maar echt zo lief!

Vrijdag en zaterdag zijn we heel fanatiek geweest! Met de fiets zijn we de omgeving van het national park gaan bekijken, in totaal hebben we op deze manier wel 100 km gefietst over 2 dagen, niet achter elkaar natuurlijk, en verschillende stops naar verschillende bezienswaardigheden maar toch, ben wel trots op mezelf In totaal hebben we twee grotten bekeken, een uitzichtspunt en een boottocht over de rivier gedaan. De grotten waren prachtig! Het was wel echt een mega klim naar boven voor beide, er was een beetje een soort pad maar het bestond vooral uit boven op rotsen en stenen klimmen, net zoals het uitzichtpunt. Maar het was het waard, het was zo tof! In de grotten waren open ruimtes waarbinnen allemaal planten en bomen groeiden, en allemaal druipsteen te zien was, deze tweede grot was eng! Het was er super donker en we hadden alleen Suus haar telefoon zaklampje. Hiermee schenen we op een informatie bord wat aangaf dat er schorpioenen zouden zitten. Deze hebben we niet gezien maar het was echt niet chill, was mooi hoor maar wel blij dat ik er weer uit was. Deze twee fanatieke dagen heb ik heerlijk afgesloten met een massage!

Het is nu zondag ochtend en straks gaan we helaas al weer weg. Wel lig ik dit nu heerlijk te typen in de zon bij het zwembad, terwijl mijn ontbijtje gemaakt wordt, 2 toast met jam en boter, een spiegelei en een kopje koffie. Het klinkt allemaal heel luxe hier, ik bedoel, dit is de eerste keer dat er ontbijt inclusief zat! Maar ook dit kost echt nauwelijks wat! Ik heb altijd gezegd, doe hotel maar zo snel mogelijk want we zijn er toch alleen maar om te slapen, maar nu hier een zwembad, een pooltafel, tafeltennistafel, leuke tuin met goeie wifi is zijn we hier best veel s’ avonds gewoon aan het chillen! Dat is eigenlijk toch wel lekker hoor na een hele dag weg en fanatiek zijn hier even lekker in de tuin een filmpje kijken of potje pool spelen. Zelfs zwemmen mag hier ’s nachts! De eigenaren zijn ook zo lief, ze hebben bijna geen gasten, volgens hun omdat ze te ver van het strand af zitten vergeleken met de andere resorts hier, maar het is alsnog maar 10 minuutjes lopen. Maar als we naar het zwembad lopen komen ze aan met grote handdoeken om te gebruiken, en ze doen overal de lampen aan als we er willen zijn, of de bubbels in het zwembad als we er in springen. Ook zijn ze gewoon heel persoonlijk! De eigenaresse stond hier gewoon in haar pyjama het ontbijt te maken, alles kan. Toen we vroegen om de fietsen die we wouden huren kon het nog niet gelijk want 2 waren er kapot, maar die hebben ze wel gelijk voor ons gerepareerd!

Dit was alweer het laatste weekendje vakantie voor Suus, vrijdag gaat ze naar huis! Dan is ook onze module afgerond, weekje vakantie en de helft zit er al weer op. Dinsdag hebben we een presentatie en woensdag de laatste deadlines. De eerste deadline was vorige week al en die hebben we afgesloten met een 8,3! Ja ja, ik doe wel wat! Het gaat ZO SNEL! Te snel eigenlijk, wil nog lang niet weg! Gelukkig heb ik nog een module te gaan

• 22 April 2017 - 12:42

José Reuvekamp:

Hoi Ilse,

Wat een leuk verhaal!
    Super gaaf. Veel plezier nog.

Groet Fam. Reuvekamp